Preview

IZVESTIYA OF TIMIRYAZEV AGRICULTURAL ACADEMY

Advanced search

Development strategy of agrarian universities and academic staff motivation for its implementation

https://doi.org/10.26897/0021-342X-2020-5-83-94

Abstract

The author proves that in modern conditions the strategy of Russian Universities should be focused on a clear view of deep organizational and economic changes in the organizational system necessary for ensuring compliance with the University’s fast-changing environment instead of ambitious goals in the areas of their activity. The author presents the results of a critical analysis of the current system of adjusting the salary of academic staff using a variety of indicators. The paper argues that the University should not be predominantly influenced by the dececions of governing bodies. Instead, it should be focused on the interests of scientific, educational and innovative development of agriculture and rural areas of the region. A significant role should be given to employers and other beneficiaries of the outcomes of the University’s activities and their influence on the University management system. The author draws on some examples of such strategical behaviour of Russian universities and proves the necessity of changes in the system of academic staff motivation. Accordingly, he proposes that the number of qualification levels of the University academic and scientific staff should be increased and the evaluation criteria of each level should be determined accorfding to the University development strategy.

About the Author

Vyacheslav V. Kozlov
Russian State Agrarian University-Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Об утверждении перечня видов выплат стимулирующего характера в федеральных бюджетных, автономных, казенных учреждениях и разъяснения о порядке установления выплат стимулирующего характера в этих учреждениях, с изм. и доп.: Приказ Минздравсоцразвития России от 29 декабря 2007 г. № 818.

2. Адзизес Ицхак. На пороге управленческой революции / Адзизес Ицхак // Эффективные практики управления от гуру мирового менеджмента: Сборник статей HBR-Россия. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2018. - С. 51-54.

3. Аузан А.А. Почему в процессе образования российские учащиеся деградируют / А.А. Аузан // LiveJournal/philologist. 2018. 5 сентября. [Электронный ресурс]. -URL: https://philologist.livejournal.com/10447230.html.

4. Балацкий Е.В. Научно-практическая результативность российских университетов / Е.В. Балацкий, В.В. Сергеева // Вопросы экономики. - 2014. - № 2. -С. 133-148.

5. Гусев А.Б. Университетская наука в России: перенос западной модели и риски перспективного развития / А.Б. Гусев // Капитал страны. - 2013. - 22 ноября.

6. Козлов В.В. Роль и место университетов в социально-экономическом развитии России / В.В. Козлов // Проблемы современной экономики. - 2015. - № 2 (54). -С.337-342.

7. Козлов В.В. Условия для инновационного развития сельского хозяйства и сельских территорий / В.В. Козлов // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. - 2019. - № 6. - С. 39-43.

8. Козлова Е.Ю. Институциональная среда, обеспечивающая масштабное инновационное развитие сельского хозяйства региона, применительно к Белгородской области / Е.Ю. Козлова, Н.А. Рубцов // Аграрный научный журнал. - 2016. - № 10. -С.91-96.

9. Международный форум «Экосистемы инноваций: университеты и научные организации», 21-22 апреля 2016 г. [Электронный ресурс]. - URL: http://innovation360. ru/ekosistema_innovatsiy_3/.

10. Ректоры ведущих вузов России о том, зачем нашей стране нужны университеты и в каком направлении их надо развивать. [Электронный ресурс]. - URL: http://alumni.mipt.ru/page/blog/brand/view_post.seam?userId=305408&postId=1976914.

11. Родина Н.В. За что платят преподавателям вузов: анализ положений об оплате труда / Н.В. Родина // Высшее образование в России. - 2015. - № 7. - С. 68-72.

12. Системы оплаты труда: Пер. с англ. - Серия «Классика Harvard Business Review». - М.: Альпина Бизнес Букс, 2007. - 212 с.

13. Современное управление: Энциклопедический справочник; Пер. с англ., под ред. Б.З. Мильнера, Д.Н. Карпухина. - М.: «Издатцентр», 1997. - Т. I. - С. 4-40.

14. Стимул // Википедия. [Электронный ресурс]. - URL: https://ru.wikipedia.org/ wiki/Стимул.

15. Хайтун С.Д. Жертва культа карго / С.Д. Хайтун // Независимая газета. -2014. - 12 февраля.

16. Bowman J.S. The Success of Failure: The Paradox of Performance Pay / J.S. Bowman // Review of Public Personnel Administration. - 2010. - № 1. - Vol. 30. - Pp. 70-88.

17. KoestlerA. Beyond Atomism and Holism / A. Koestler // Beyond Reductionism. - London, 1969.


Review

For citations:


Kozlov V.V. Development strategy of agrarian universities and academic staff motivation for its implementation. IZVESTIYA OF TIMIRYAZEV AGRICULTURAL ACADEMY. 2020;(5):83-94. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/0021-342X-2020-5-83-94

Views: 101


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0021-342X (Print)