Preview

IZVESTIYA OF TIMIRYAZEV AGRICULTURAL ACADEMY

Advanced search

Strategic planning of agribusiness activities as a basis for the organization competitiveness

https://doi.org/10.26897/0021-342X-2021-1-87-97

Abstract

In the current conditions of economic development for many organizations operating in the field of agriculture, there are a number of uncertainties due to the lack of strategic planning of activities. On the other hand, it is the long-term goal setting that allows organizations to conduct highly effective activities and be competitive in the market. The main areas of the strategic planning of activities that ensure competitiveness include: branding (creating mental structures in the consumer ’s mind), the development of a model of marketing relations with consumers and the management of distribution channels. However, strategic planning in the organization is possible only on the basis of high-quality situational analysis, which is a difficult task for many enterprises due to the significant financial and labor costs. An equally important aspect is the unwillingness of managers of organizations to invest in marketing assets, primarily due to their unability to determine the effectiveness of these investments, as well as the lack of resources themselves. The authors believe it is necessary to provide significant support to organizations of small and medium-size forms of ownership in order to increase their competitiveness, which can be carried out by establishing regional marketing centers, the main task of which is to provide assistance in conducting a situational analysis of the organization ’s activities, in particular the macro - and micro-environment of the organization, and determining strategic areas of activity. Equally important is the assistance in the preparation of business plans, in particular, the possibility of obtaining funding for the implementation of state program activities, training in the aspects of conducting effective activities, organizing contests, exhibitions and other events.

About the Authors

Tatyana V. Biryukova
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


Ekaterina V. Enkina
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


Tatyana I. Ashmarina
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Ашмарина Т.И. Анализ устойчивого экономического развития сельскохозяйственной деятельности / Т.И. Ашмарина // Известия Международной академии аграрного образования. - 2015. - № 23. - С. 31-35.

2. Ашмарина Т.И. Развитие технологий в экономике аграрного природопользования / Т.И. Ашмарина // Экономика сельского хозяйства России. - 2018. - № 3. -С. 46-50.

3. Бирюкова Т.В. Основные аспекты разработки маркетинговых стратегий как элемент обеспечения конкурентоспособности организаций АПК / Т.В. Бирюкова // Известия Международной академии аграрного образования. - 2019. - № 45. -С. 119-122.

4. Бирюкова Т.В. Применение современных технологий на предприятиях АПК как залог повышения конкурентоспособности региона / Т.В. Бирюкова // Известия Международной академии аграрного образования. - 2018. - № 39. - С. 95-99.

5. Гатаулин А.М., и др. Рыночный анализ аграрного сектора экономики: Вид издания? / А.М. Гатаулин и др. - М.: МСХА, 1999. - 197 с.

6. Качанова Л. С. Практико-ориентированный подход ресурсной конфигурации в формировании стратегии управления аграрным сектором региона / Л.С. Качанова, А.Ф. Рева, Н.А. Глечикова // Экономика и Предпринимательство. - 2019. -№ 10 (111). - С. 478-486.

7. Коноплева Ж. В. Современные технологии маркетинговых исследований как элемент совершенствования маркетинговой деятельности в АПК / Ж.В. Коноплева // Известия Международной академии аграрного образования. - 2018. - № 39. - С. 99-103.

8. Ковалевская А.Д. Повышение конкурентоспособности предприятий АПК как главный фактор стратегического развития деятельности организаций / А.Д. Ковалевская // Сборник статей по итогам работы научных конференций и круглых столов в рамках XIII Недели науки молодежи Северо-Восточного административного округа города Москвы. - 2018. - С. 145-146.

9. Кригер В.В. Меры по повышению конкурентоспособности аграрного сектора в условиях политики импортозамещения / В.В. Кригер, Н.П. Зыряева, В.А. Воробьев // Вестник Российского университета кооперации. - 2019. - № 2 (36). - С. 55-60.

10. Мигунов Р.А. Трансформация институтов государственного регулирования и обеспечение устойчивого экономического роста сельского хозяйства / Р.А. Мигунов, Е.В. Энкина // Никоновские чтения. - 2018. - № 23. - С. 129-132.

11. Мигунов Р.А. Цифровые технологии в российском сельском хозяйстве / Р.А. Мигунов // Никоновские чтения. - 2019. - № 24. - С. 362-363.

12. Папцов А.Г. Современные тенденции в экономике свиноводства в Дании / А.Г. Папцов // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. - 2012. - № 11. - С. 64-67.

13. Правкин И.М. Условия формирования конкурентного потенциала отечественного АПК / И.М. Правкин, М.Е. Анохина, Г.М. Зинчук // Фундаментальные исследования. - 2016. - № 10-1. - С. 107-112.

14. Романюк М.А. Современное состояние и проблемы развития сельскохозяйственного производства и агропродовольственного рынка России / М.А. Романюк, Р.Р. Мухаметзянов, С.В. Гузий // Экономика сельскохозяйственных и перерабатывающих предприятий. - 2018. - № 6. - С. 18-23.

15. Романов А.Н. Будущее аграрного производства / А.Н. Романов; Науч. ред. Е.В. Бураева // Аграрный сектор экономики России: опыт, проблемы и перспективы развития: Материалы Всероссийской (национальной) научной конференции. -2020. - С. 21-26.

16. Суркова Н.В., и др. Маркетинг в агропромышленном комплексе: Учебник и практикум / Н.В. Суркова и др.; Под ред. Н.В. Сурковой. - М.: Юрайт, 2019.

17. Тулупникова В.А., и др. Экономическая теория (микроэкономика): Учебное пособие / В.А. Тулупникова и др. - М., 2016.

18. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление: Учебное пособие / Р.А. Фатхутдинов. - М.: «ИНФА-М», 2000. - 312 с.

19. Худякова Е.В. Моделирование бизнес-процессов на предприятиях АПК: Учебник / Е.В. Худякова, А.М. Бондаренко, Л.С. Качанова, М.Н. Кушнарева, М.И. Горбачев; Под ред. Е.В. Худяковой. - СПб.: Лань, 2020. - 171 с.

20. Шафанский И.Н. Экономический механизм повышения конкурентоспособности мясной продукции на перерабатывающих предприятиях АПК / И.Н. Шафранский // Вестник Белорусской государственной сельскохозяйственной академии. -2019. - № 2. - С. 65-70.


Review

For citations:


Biryukova T.V., Enkina E.V., Ashmarina T.I. Strategic planning of agribusiness activities as a basis for the organization competitiveness. IZVESTIYA OF TIMIRYAZEV AGRICULTURAL ACADEMY. 2021;(1):87-97. (In Russ.) https://doi.org/10.26897/0021-342X-2021-1-87-97

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0021-342X (Print)